Την πρώτη θέση ανάμεσα στα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου κατέκτησε ο Πειραιάς, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που αγγίζει το 500% την περίοδο 2009-2013, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Λιμένων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του διεθνούς οργανισμού, το λιμάνι του Πειραιά από 665.000 κοντέινερ (TEUs) το 2009 εκτοξεύθηκε στα 3.163.000 το 2013, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 476% στη διάρκεια αυτής της πενταετίας.
Αν μάλιστα συνυπολογιστεί η εμπορευματική κίνηση του 2014 κατά την οποία οι επιδόσεις του Πειραιά βελτιώθηκαν ακόμη περισσότερο, με τους τρεις προβλήτες που διαχειρίζονται η Cosco και ο ΟΛΠ να διακινούν περί τα 3,6 εκατομμύρια κοντέινερ, η αύξηση καθίσταται ακόμη πιο εντυπωσιακή.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το λιμάνι του Ντούισμπουργκ στη Γερμανία, το οποίο από τα 935.000 κοντέινερ το 2009 έφθασε στα 3 εκατομμύρια καταγράφοντας αύξηση 321%. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν τρία κινεζικά λιμάνια, το Dalian με ποσοστιαία αύξηση 239%, το Taicang με 216% και το Yingkou με 209%. Στην έκτη θέση βρίσκεται ένα τουρκικό λιμάνι, το Ambarli στην Κωνσταντινούπολη, καταγράφοντας αύξηση 184%.
Η θυγατρική του δανέζικου κολοσσού Maersk, APM Terminals, και η Cosco είναι οι βασικοί διεκδικητές του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ.
Οι ανταγωνιστές
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IAPH, το 2013, τα 50 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου, στα οποία συγκαταλέγεται και ο Πειραιάς, είχαν μερίδιο 64,1% της συνολικής κίνησης εμπορευματοκιβωτίων η οποία προσέγγισε τα 651 εκατομμύρια κοντέινερ.
Σε επίπεδο όγκου διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, ο Πειραιάς βρέθηκε στην 8η θέση, με το λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία να βρίσκεται στην κορυφή και να ακολουθεί το λιμάνι του Αμβούργου στη Γερμανία.
Βασικοί ανταγωνιστές του Πειραιά στη Μεσόγειο αποτελούν τα ισπανικά λιμάνια Algeciras και Βαλένθια, τα οποία διακινούν περισσότερα από 4.300.000 TEUs ετησίως τα τελευταία χρόνια, αλλά και το εμπορευματικό λιμάνι της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο.
Σε αντίθεση πάντως με τα προηγούμενα χρόνια, το 2015 ο Πειραιάς εμφανίζει σημάδια κάμψης και η βασική αιτία για τη μείωση των ρυθμών αύξησης είναι τα capital controls που επιβλήθηκαν στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, επηρεάζοντας σημαντικά τις εισαγωγές προϊόντων στη χώρα μας.
Ενδεικτικό της εικόνας αυτής είναι ότι από τις αρχές του 2015 μέχρι και το τέλος Αυγούστου διακινήθηκαν 2,01 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια από τις προβλήτες που ελέγχει ο ΣΕΠ, έναντι 1,99 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων που είχαν διακινηθεί το αντίστοιχο οκτάμηνο του 2014, καταγράφοντας οριακή αύξηση της τάξης του 0,7%.
Οι επιδόσεις του Πειραιά τα τελευταία χρόνια εύλογα προκάλεσαν το ενδιαφέρον ξένων ομίλων, οι δεσμευτικές προσφορές των οποίων στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ πρόκειται να κατατεθούν μέχρι τα τέλη του ερχόμενου μήνα.
Η κυβέρνηση βέβαια θα πρέπει να καταθέσει σχέδιο νόμου που θα αλλάζει τη σύμβαση παραχώρησης ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και τον ΟΛΠ που αποτελεί νόμο του κράτους από το 2008 και προέβλεπε την καταβολή ετήσιου ανταλλάγματος για την παραχώρηση το 2% επί του κύκλου εργασιών του. Στο νομοσχέδιο θα ορίζονται και οι όροι χρήσης και εκμετάλλευσης των υποδομών στα λιμάνια.
Παράλληλα, ο ΟΛΠ έχει διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες που θα πρέπει να αφαιρεθούν από την εταιρεία με την είσοδο του ιδιώτη στη μετοχική του σύνθεση. Και για αυτόν τον λόγο προκρίθηκε το σχέδιο της δημιουργίας μιας Αρχής Λιμένος στον Πειραιά, στην οποία θα μεταφερθούν οι ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ. Με αυτόν τον τρόπο θα ασκείται έλεγχος τόσο στον νέο ιδιοκτήτη του ΟΛΠ όσο και στη θυγατρική της Cosco, τη ΣΕΠ, που εκμεταλλεύεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Οι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι δύο: η Cosco και η δανέζικη APM Terminals, ενώ στη λίστα των υποψηφίων που πέρασαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού βρίσκεται και η ICTS από τις Φιλιππίνες.
Προσφορές
H Cosco μέσω της θυγατρικής της ΣΕΠ στην Ελλάδα διαχειρίζεται με σύμβαση παραχώρησης από το 2009 τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ και είναι έτοιμη να καταθέσει δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του μετοχικού πακέτου του ΟΛΠ.
Το ίδιο έτοιμος, μάλιστα, είναι και ο έτερος βασικός διεκδικητής του οργανισμού διαχείρισης του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας, η APM Terminals, που εδρεύει στην Ολλανδία και ελέγχεται από τον παγκόσμιο δανέζικο κολοσσό Maersk. Ελέγχει ένα δίκτυο 64 σταθμών εμπορευματοκιβωτίων σε 39 χώρες ανά τον κόσμο και ανήκει στη συμμαχία Ρ3, η οποία ανταγωνίζεται τη συμμαχία CYKHE όπου ανήκει η Cosco, μαζί με τις Yang Ming, Κ Line, Hanjin Shipping και Evergreen.
Η International Container Terminal Services ιδρύθηκε στις Φιλιππίνες το 1987 και αρχίζοντας από τη Μανίλα επεκτάθηκε διεθνώς.
ΠΗΓΗ http://www.hawkshellas.com/476--------------5--------------------------------------------------------------------------------.html#.VgqNGtwKKsQ.facebook
Σαβ Ιαν 23, 2016 12:09 am από dark skywalker
» «Είναι η λιτότητα, ηλίθιε!»
Παρ Ιαν 22, 2016 11:40 pm από dark skywalker
» Μεγάλη συμφωνία ΕΛ.ΠΕ.-ΙΡΑΝ για προμήθεια αργού πετρελαίου
Παρ Ιαν 22, 2016 11:20 pm από dark skywalker
» Η σύνταξη του παππού ...να είναι καλά
Παρ Ιαν 22, 2016 11:07 pm από dark skywalker
» Παπαζάχος: «Η “Ελντοράντο” χτίζει φράγματα πάνω σε σεισμικό ρήγμα»
Τετ Ιαν 20, 2016 9:57 pm από dark skywalker
» Χύσε το γάλα ...ΣKAΪ
Τετ Ιαν 20, 2016 9:23 pm από dark skywalker
» Στα χέρια των Κινέζων το λιμάνι του Πειραιά
Τετ Ιαν 20, 2016 9:04 pm από dark skywalker
» Το plan x δεν ήταν σχέδιο για διπλό νόμισμα
Τετ Ιαν 20, 2016 8:55 pm από dark skywalker
» Ντουντάρ στον Guardian: O Ερντογάν έχει συγκεντρώσει την απόλυτη εξουσία κι έχει τον απόλυτο έλεγχο του δικαστικού συστήματος
Τρι Ιαν 19, 2016 10:42 pm από dark skywalker